Overdijk.reismee.nl

Eindelijk...Griekenland!!

Het is 0.200 uur…midden op de Ionische zee. Oluf en Alice zijn `te kooi` (zo zeg je dat in scheepstermen en inmiddels voel ik mij zeewaardig genoeg om deze termen te gebruiken!). Zij hebben de eerste wacht erop zitten….vlekkeloos gegaan. Het is belachelijk warm zo midden op zee..29 graden! John en ik zetten onze stoelen tegen elkaar aan achterop…de zeilen staan bol, we hebben een matige wind. Het is aardedonker want de maan is al onder (tja…dat heb ik deze reis geleerd, de maan komt op en gaat ook weer onder…net als de sterren die verschuiven..).

We genieten van de zwoele wind…de trouwe sterrenhemel boven ons, de donkere golven die af en toe fluorescerende lichtjes geven… Dit is en blijft een fantastische ervaring! We zijn alleen op de zee….

We nemen de tijd om eens echt te praten met elkaar. We hebben 6 weken lang gasten aan boord gehad en genoeg gesproken maar….samen eens lekker kletsen…dat kwam er maar weinig van. We maken samen de balans op…hoe zit/zat jij erin? Hoe gaat het eigenlijk met je? Is dit wat we willen en wat moet of kan er anders? Kortom gespreksstof genoeg….tot we ineens een afwijkend geluid horen…! We zijn meteen alert… De motor staat standby dus wellicht iets met de uitlaat of zo? We luisteren gespannen…

Plots duikt er vlak naast ons, in het donker, een grote dolfijn op! Hij blaast lucht uit en dát is dus wat wij hoorden!! We kijken elkaar verbaasd aan…jemig…wat geweldig. Deze dolfijn heeft ons ruim één uur gevolgd…af en toe (elke 10 minuten) dook hij naast ons op….lieve mensen, het is zó onbeschrijfelijk mooi…dat moet je ervaren. We houden elkaar liefdevol vast…deze dolfijn is er gewoon voor….onsJ

Oluf en Alice nemen de wacht weer over…heerlijk dat zij er zijn én ze genieten er ook zo van. Maar de tegenkant is er ook…mijn hemel, wat vermoeiend. We hebben 2 ½ dag onophoudelijk gezeild maar uiteindelijk komen we, midden in de nacht, aan op Corfu… het is donker en John moet helemaal vertrouwen op zijn zeekaarten. Zijn er rotsen of ondieptes? De kaarten geven dit weer maar de vraag blijft; “Zijn ze betrouwbaar?” De spanning is voelbaar terwijl het schip door het water glijdt.

Terwijl Oluf en Alice en ik af en toe even in slaap dommelen ( tjee, we zijn moe!) blijft John klaarwakker. Hij is en blijft kapitein en zal zijn schip veilig binnenloodsen. Oluf bestudeert de mogelijkheden om te ankeren…Alice en ik kijken voorop naar evt. ondieptes….

Met een schijnwerper voorop en zachtjes varen heeft John ons schip alweer in een veilige baai gelegd…anker uit en….pfff…slapen! Morgen zien we wel waar we liggen en hoe het er allemaal uitziet! Welterusten enne…goed gedaan John (gaap…zzzzz).

De volgende morgen…het uitzicht is adembenemend. Vage bergen in de verte…gezellige huisjes aan de oever…een klein jachthaventje…lekker rommelig. WE ZIJN IN GRIEKENLAND!!! Ik voel me ontroerd, we hebben de lange reis volbracht en hebben het geflikt!!! Ik ben trots op ons en op ons schip. We varen de kleine jachthaven in….geen havenmeester, geen betaling, wél water en een gezellige kade…welkom in Griekenland waar je het zelf moet uitzoeken maar iedereen bereid is om te helpen. Het voelt echt als thuiskomen! We leggen de boot neer….geen geschommel (want we liggen in de luwte achter de kademuur en wat is dat lekker….)…stromend water én leuke buren…Italianen, Polen, een Engelsman uit Wales, Duitsers en….Nederlanders. Terwijl we op de kademuur uitkijkend over de zee een pastis drinken met elkaar terwijl de zon achter de bergen wegzakt….zijn alle zeilers het met elkaar eens (en sommigen hebben de hele wereld overgezeild tot en met Australië aan toe!)….Griekenland is The Place To Be. Híer heb je alles; lekker zeilen…prachtige baaien, kleine vissershaventjes en leuke en zeer vriendelijke mensen. Tja…zo was het ook alweer… Terwijl iedereen met iedereen praat vang ik John zijn blik….we kijken elkaar aan….we knikken naar elkaar…het is goed!

X

Reacties

Reacties

Willem en Marry

Wij knikken ook wel eens naar elkaar, maar ik denk dat het bij jullie iets anders bedoeld is! Goh, wat ben ik stik jaloers af en toe.
Heerlijk om te lezen en jongens blijf genieten, doen wij ook van jullie verhalen.
Gr. Marry en Willem

Johan Mullenders

Jeetje Mart, meestal vind ik je stukken tekst mooi, eerlijk, lekker lezend, maar nu heb je me aan t janken gekregen. En je weet ondertussen dat t gewoon komt als t komt.......
Wat vind ik dit weer mooi en stoer van jullie. Alles getrotseerd en meegemaakt en ondertussen zitten jullie daar, chappo! Wat zijn jullie een bikkels en John (sorry Mart) groot respect voor je kunnen en je rust in alles.
Mart, ik heb t zondag tegen Bernadette gezegd: we krgen het hele verhaal mee en gelukkig ook de mindere kanten. Dank voor je openheid. En wat die tranen betreft: dankjewel!
Alle liefs Johan

Hans van Luijn

Lieve vrienden,
Wat een mooi en ontroerend verhaal. Leonie en ik krijgen er tranen in onze ogen van. Wat zijn jullie gelukkig. Gefeliciteerd met het bereiken van Griekenland. Ik en David hebben een klein stukje van Johns geluk en ook ons geluk mee mogen maken. Het was hier ook nog feest in de straat, omdat Julian veilig en goed thuis kwam ook al zo'n kanjer. Ik krijg bijna het gevoel zwemmend naar jullie toe te komen. Ga genieten en doe de groeten aan Alice en Oluf van ons. Heel veel leifs en tot .................!! Supermensen!!

Lotus

Mart, Mart, Mart. Wat doe je toch met mij/ons. Tranen, tranen, tranen bij dit verhaal. Het is magisch hoe jij jouw verhaal beschrijft. Op een dusdanige wijze dat het lijkt alsof ik er ter plekke bij ben. Ik zit gewoon op jullie boot, in de nacht en beleef gewoon de aanwezigheid van die dolfijn. Pffffff je laat iedere keer weer mijn hart een sprongetje maken en sneller doen kloppen. Jouw verhalen zijn goud waard. Ik koester ze. Dank lieve vriendin, je weet niet half hoeveel dit voor mij en vele van ons doet! XXXXXXX

frans houtkamp

lieve mart en john, gefeliciteerd met het bereiken van Griekenland1 Ik ben blij dat margriet en ik daar een klein beetje aan hebben kunnen bijdragen, maar wees vooral trots op de prestatie die jullie hebben volbracht!
We zien er naar uit om volgend jaar ook Griekenland mee te maken!
Groet, margriet en frans

alies

Lieve, dappere zeilers!

Gefeliciteerd, wat geweldig! Ik blijf het zeggen, ik geniet zo van jullie avontuur en wat schrijf je toch prachtig Mart. Veel liefs van Alies

linda zus van john

Lieve John en mart , wat een fantastisch mooi verhaal. Terwijl ik aan het lezen was, rolde de tranen langs mijn wangen. Wat een prachtig verhaal ,van mij mag je er een boek over schrijven. En wat heerlijk dat alles zo goed gaat. En dat jullie in Griekenland zijn! Fijn hoor geniet er lekker van . Ik geniet ook van jullie verhalen! Hele dikke kus van mij! En ik denk aan jullie! Lieve groetjes van ons allemaal! Je zusje linda xxxxx

Peggy de Groot

Gefeliciteerd, jullie zitten toch in Lefkos?
Heel veel plezier daar.....x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!