Doorvaren geblazen....
Het sluizen - leed gaat verder...
Nu de boot behangen is met erg lelijke maar wel afdoende materialen gaat het in de sluizen een stuk relaxter qua beschadigingen. Maar de ene oplossing is nog nietgevonden ofeen ander probleem dient zich aan....ze moeten het nl w茅l doen!!
John lag in sluis nr 140 toen de deuren niet meer werkten. Wat nu? Er schijnt een organisatie te zijn, VNF oftewel Voies Navigables de France. Deze werden gebeld en ja hoor...de sluis werd gerepareerd en 45 min. later waren ze weer op weg, naar de volgende sluis. Ach, zoiets kan voorkomen...toch? Inderdaad...want in sluis nr. 150 ging het ook mis. Nou ja, kan gebeuren, denkt John, altijd optimistisch. Echter toen in sluis nr 153 茅n sluis nr 155 de boel wederom kapot was nou ja toen...laat ik zeggen...ik ben voor het eerst blij dat ik niet aan boord was. John baalt en terecht. ( begrijp ik nu ook waarom het Voies ( =stemmen ) in het meervoud is...ze hebben hun handen vol!! )
Voor de google - maps liefhebbers, inmiddels lag de Octavia in Treveray, het was inmiddels 18.00 uur met een temperatuur van...4.6 graden! Brr. ( de hoop dat er nog 茅茅n druppel whisky aan boord zou zijn als ik in Juni kom is in 茅茅n klap vervolgen, maar ik gun het ze van harte! ).
Woensdag 16 mei, om 9.00 uur vertrok John weer ( 5.7 graden ) richting een tunnel. Zo nu en dan zijn er tunnels die, net zoals in Oostenrijk of Zwitserland het ( boot )verkeer door een berg loodst. Voor ons Hollanders is dit echter een uniek iets! Van te vorenhad John zich verheugd op dezegeweldige manier van varen...wanneer maak je dat mee?Fantastisch! ( de onnozele schat, had hij toen maar geweten...)
Deze Tunnel noemt zich Tunnel Mauvages en is maar liefst 4.890 m. lang!! De bedoeling is dat je met een electrische boot door de tunnel wordt getrokken, een mooi systeem...op zich. In plaats van een electrische boot kwam er een mannetje diehem verzocht om op eigen kracht door de tunnel te varen met...echt waar...2 man die ernaast OP DE FIETS zaten en mee zouden fietsenom de boot te begeleiden!!
Drie kwartier later en nog steeds in die onmens lange tunnel, lag er een werkschip die aan het baggeren was. Er stond niets anders op dan achter het schip te gaan liggen en....te wachten...in het donker, kou ( nou, inmiddels hadden ze daar wel ervaring mee...de kou dan ).
Het duurde en duurde...bleek dat het baggerschip stuk was gegaan! Het was niet te geloven! ( Ik vrees dat wij voorlopig Frankrijk als vakantieland in de eerste 20 jaar niet meer zullen aandoen...).
Deze tocht door de tunnel duurt normaal 30 minuten, John en Ans hebben 1 1/2 uur in een vochtige, donkere en koude tunnel gelegen. Ans had daarbij een bijkomend probleem ( oh Ans, ik snap dat zo ). Voor degene die Ans niet kennen, zij heeft een prachtige kop met mooi blond haar, altijd verzorgd met een mooi slag erin. Dat daar wat werk voor nodig is om het zo te krijgen is logisch, vooral omdat zij van nature kroeshaar heeft. Je begrijpt het al....toen Ans eenmaal de tunnel uitvoer had haar haar een totaal andere structuur dan v贸贸r zij de tunnel in ging. John ging zich bijna weer aan haar voorstellen...!
Het was inmiddels 18.00 uur toen de bemanning aanlegde in Void. Wat een dag...ze hebben er samen smakelijk om kunnen lachen ( na waarschijnlijk de whisky...).
In Void stond Ray, de echtgenoot van Ans, m茅t auto om zijn vrouw weer op te halen. Het avontuur zat er weer op voor Ans. Een auto...John zag zijn kans schoon en vroeg aan Ray om samen met hem even wat diesel te halen. ( het woordje `even` is van belang! ) Ook de Octavia had weer dorst gekregen. Het was maar 8 km rijden en Ray stemde enthousiast in. Ans ging niet mee, zij had andere dringende bezigheden...( haar kapsel vermoed ik zo ). Het ritje voer naar Comerce. Daar aangekomen en diesel getankt. En toen...tja...hoe moesten we ook al weer terug? Genant maar waar, de heren wisten de weg niet meer terug. Gelukkig bestaat er een naviagatie systeem...easy peacy...
Moet je natuurlijk w茅l je vertrekpunt ingetoest hebben en...d谩t hadden ze niet! Nou ja...ze lagen in Void, dat wisten ze natuurlijk wel. Helaas vroeg de Garmin ( achterneef van Tom-Tom ) een straatnaam...uh...tja...( bij zijnoudoom toets je gewoon het stadscentrum in...dit familielid was niet zo geavanceerd ).
Om een lang verhaal en vooral een lange rit kort te maken, 45 km 茅n een uur verder stonden ze, met een hoogstwaarschijnlijk een stinkende auto van de diesel, weerin de jachthaven.
John werd getrakteerd op een voortreffelijk diner en bedankt voor de unieke tocht dieAns heeft meegemaakt aan boord. John op zijn beurt was dankbaar voor alles wat zij gedaan had, en dat is veel!
En ik bedank Ans op afstand...lieve schoonzus, je hebtje broer 茅n de bootwerkelijk in de watten gelegd! Merci beaucoup daarvoor en ik wens jou en Ray nog een hele fijne vakantie in Frankrijk.....lekker met de caravan.....zonder sluizen.....zonder tunnels...Bon voyage!
Nu is John alleen... Over 2 dagen arriveren er weer nieuwe gasten. John vindt het even goed zo en heeft gelukkig 2 wasmachines die hem bezig houden...
Liefste....allebei alleen en ver van elkaar...we tellen de dagen af....ik hou van je.
Reacties
Reacties
O Mart, wat geniet ik van je verhaal en wat een (nog steeds) bijzonder avontuur. LIjkt me vreemd voor John, nu echt alleen. Wat een bikkel, petje af.
Groet
Lieve Johan...trouwe lezer, bedankt voor je complimenten en ja...John 铆s inderdaad een bikkel! Hij redt het goed en geniet z贸 van zijn schip (begin bijna jaloers te worden).
liefs Mart
Lievies,
Wat een verhaal en ik word er helemaal vrolijk van, deze verhalen maken het avontuur zo schoon! Ik geniet er erg van en ben benieuwd en nieuwsgierig hoe het verder gaat en ik denk zo dat John het helemaal goed vindt gaan? Liefs, Alies Radix
Dank je, Alies...John geniet en dat heeft hij ook verdiend!
liefs Mart
Hoi Mart....
Oh wat is 贸贸k dit weer een vermakelijk verhaal.....je enthousiasme spat
er bij t lezen van iedere regel vanaf....wens je 贸贸k weer een mooie
dag en voor Julian een vanavond een geweldig "afscheids feestje" dikke knuffel......x
Wat heb jij een schrijftalent Mart! Heel beeldend en invoelend, ik voel de frustratie. En dan nog je boot kwijt zijn wat een 'drama'. Vlgs mij heeft de iPhone een applicatie Find my phone??
Maar ja de beste stuurlui staan aan wal. John blijf heerlijk genieten!
Hoi Mart, niet alleen een fantastische reis maar ook uitstekende reisverslagen! Erg leuk om te lezen en, zeker ook na 2 dagen in redelijke zon op het Markermeer, meer en meer zin opleverend om straks op Sardini毛 aan boord te stappen. Grts, Margriet en Frans
Lieve mensen aan boord van het avonturenschip,
Jeetje wat allemachtig veel sluizen! Krasjes op de boot? Een prestatie lijkt me, door meer dan 300? sluizen te gaan met alleen een paar krasjes op het eind. Ja en hier is het mooi weer, 3 dagen gefietst langs en niet op de Friese wateren samen met mijn zus.
Liefs van Alies Radix
Lieve Alies, dat doe je goed! Heerlijk voor je en bedankt voor je lieve reacties. Doet een mens goed!
Tot zien en hopelijk aan boord!
Liefs Mart
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}